Regelmatig schrijf ik over mijn ergernissen met de sociale dienst in Groningen. Het is zelfs zo erg geworden dat ik bijna nergens anders meer over schrijf. Één van mijn grootste ergernissen is het Groninger klantmanager spel dat gespeeld word door de sociale dienst.

Als uitkeringsgerechtigde heb je een klantmanager en eens in de zoveel tijd heb je een gesprek met de klantmanager, hier zou je terecht moeten kunnen met problemen met de uitkering en je zoektocht naar werk. Ik begrijp heel goed dat ik als uitkeringsgerechtigde niet de makkelijkste ben, ik wil aan het werk, ik wil graag een opleiding om aan het werk te komen en blijven, dat laat ik in elk gesprek weten. Ik stel vragen, ik wil van mijn klantmanager horen waarom een opleiding te duur is en waarom ik in de uitkering moet blijven. Maar voor lastige klanten die graag willen werken hebben ze in Groningen een oplossing bedacht. Het Groninger klantmanager spel noem ik het.

De klantmanager belt de uitkeringsgerechtigde met de mededeling:” Ik ben niet langer jouw klantmanager.” Dit is natuurlijk niet negatief genoeg naar de uitkeringsgerechtigde toe dus voegt ze eraan toe:” Ik werk alleen nog met jongeren tot 27 jaar want daarvoor in nog wel hoop.” Zo, de uitkeringsgerechtigde is weer op zijn plek gezet. Vervolgens geeft de inmiddels oud-klantmanager nog even heel duidelijk aan dat de uitkeringsgerechtigde een nieuwe klantmanager heeft, de oud-klantmanager weet niet wie de nieuwe klantmanager is maar de nieuwe klantmanager neemt contact op. Verwacht dit echter niet te snel, het kan wel een jaar duren. Het is inmiddels ruim 3 jaar geleden.

En dan heb je een probleem met de uitkering, met dat probleem ga je naar de sociale dienst. Het maakt niet uit of je belt of heen gaat. Het antwoord dat je krijgt weet je van te voren:”Daarvoor moet je contact opnemen met je klantmanager.” Natuurlijk gaan ze je niet vertellen wie je klantmanager is, dat zou te makkelijk zijn. Met de vraag:“Je weet toch wel wie je klantmanager is?” proberen ze je zelfs duidelijk te maken dat het jouw schuld is dat jij niet weet wie je klantmanager is. Ik vraag me af hoe vaak ze dit spel op een dag spelen.

Enige tijd geleden sprak ik met een vrouw en toen viel de naam van mijn oud-klantmanager. Deze vrouw heeft dezelfde klantmanager gehad en vertelde mij dat deze klantmanager de neiging heeft om dingen in het klantdossier te zetten die, voorzichtig uitgedrukt, niet kloppen. Zo was deze vrouw er achter gekomen nadat ze haar klantdossier had aangevraagd dat ze volgens dat dossier wegens geestelijke problemen niet in staat zou zijn om te kunnen werken. Hier was nooit over gesproken met die vrouw en er was ook nooit sprake geweest van dergelijke problemen.

Hierdoor ben ik nieuwsgierig geworden, ik vraag mij af welke problemen ik volgens mijn klantdossier heb waar ik niets van weet. Ik zit er aan te denken om mijn klantdossier ook aan te vragen maar ik ben bang dat ik het antwoord wel weet:” Natuurlijk kan dat. Hiervoor moet u contact opnemen met uw klantmanager!”

Alexsander Hesse 2016


Meer bijstand:
Het gesprek gaat niet door. De gemeente belt namens de werkgever.
Leerwerkplek of dwangarbeid. Les? Hahahaha.
Ziekte: Uitkering. Het medicijn krijg je niet.


Inhoud.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.