Heel lang geleden in een stad hier niet ver vandaan ging een man vol goede moed op weg naar de sociale dienst. Hij was er op voorbereid dat hij te horen zou krijgen dat hij niet voldoende had gesolliciteerd en dat hij beter zijn best moest doen. Hij vermoede naar aanleiding van het vorige gesprek dat hij er nu echt niet meer onderuit zou komen, hij zou verplicht worden om vrijwilligerswerk te gaan doen.

Bij aankomst staat de klantmanager al op hem te wachten. Hij pakt zijn telefoon en kijkt hoe laat het is, hij is nog ruim op tijd, zoals gewoonlijk. De klantmanager groet hem, geeft hem een hand en verteld dat er die dag een mevrouw bij het gesprek zal zitten. Deze mevrouw zit er niet voor hem maar voor de klantmanager. Ze komt kijken of de klantmanager haar werk goed doet.

Op het kantoor van de klantmanager bied ze hem eerst een kop koffie aan en dan begint het gesprek. Ze vraagt hoe het met hem gaat en wat hij zoal doet. Natuurlijk vraagt ze of hij genoeg heeft gesolliciteerd en de uitzendbureaus die op dat moment niet veel werk hebben praten ze ook over. Voorzichtig polst ze hem hoe hij denkt over vrijwilligerswerk. Net als in eerdere gesprekken geeft hij aan daar geen probleem mee te hebben maar dat hij graag een betaalde baan wil en dus niet vrijwillig verplicht. Tot zijn verbazing begrijpt de klantmanager hem. Hij heeft voldoende gesolliciteerd, vindt ze.

Hij begint zoals hij vaker doet ook nog even over de mogelijkheid van het volgen van een opleiding, hij wil graag, heel graag een betaalde baan. Hij heeft veel ervaring maar niet de juiste opleiding. Hij is machine operator geweest, vond dat heel leuk om te doen maar omdat hij geen opleiding heeft komt hij daar niet voor in aanmerking. De klantmanager is begripvol en zal kijken naar de mogelijkheden binnen de sociale dienst.

Na afloop van het gesprek geeft de man, iets verward, zijn klantmanager een hand en fietst naar huis. Hij denkt nog even na over het gesprek. Zo vriendelijk als vandaag had hij zijn klantmanager nog niet eerder meegemaakt. Het was alsof ze hem begreep, hem echt wilde helpen.

Hij hoopt dat de volgende keer de mevrouw die de klantmanager moet controleren er niet weer bij zit. Dan doet de klantmanager in elk geval weer normaal. Niet vriendelijk, maar wel normaal.

Alexsander Hesse 2017


Meer over klantmanagers:
Het Groninger klantmanager spel. Wie is de klantmanager?
Slechte communicatie. Maar terugdraaien doet ze niet.
Extra schulden, niets aan te doen. Gewoon een nieuwe vordering.


Inhoud.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.