Gistermiddag maakte ik een wandeling. Ik deed inspiratie op en dacht een leuk stuk te gaan schrijven. Mijn hoofd had ik vrij. Het moment dat ik besloot om pauze te nemen van sociale media deed me goed. Helaas heb ik er geen rekening mee gehouden dat ik natuurlijk nog altijd op de lijst van de gemeente sta met mensen die uit de bijstand hebben proberen te ontsnappen. Ook was ik even vergeten dat Nijestee, waar ik een woning huur, mij als straf voor een klacht over overlast van mijn buurman heeft gemeld bij WIJ Groningen.

Ik ken WIJ Groningen omdat de klantmanager die in 2017 met een vordering uit 2013 kwam, daarover loog tegen de ombudsman en vervolgens ook nog eens weigerde om de beslagvrije voet toe te passen, mij al waarschuwde dat zij ook bij WIJ Groningen werkt. Ik was kwaad op Nijestee omdat ze mij op die manier proberen te laten korten op mijn uitkering. Volgens een volgende mail van Nijestee maken ze zich zorgen om mij. Op mijn vragen kreeg ik geen antwoord.

Nijestee wenst niets te doen aan de overlast, die ik van de politie ook bij Nijestee moest melden. Ik moet maar weer een brief in de bus van de buurman gooien. Dat heb ik eerder gedaan omdat hij volgens de buurtagent bij de volgende keer overlast een boete zou krijgen. Om dat te voorkomen heb ik het proberen op te lossen met de brief. Dat hij een boete zou krijgen bleek echter niet waar. Toen ik Nijestee vroeg of ze meewerken aan het zelfmoordbeleid van de gemeente Groningen hebben ze dat doorgegeven bij WIJ Groningen. Ik heb al eens eerder een klacht bij Nijestee ingediend over de vrouw die dat deed maar bij Nijestee wordt een klacht beantwoord door degene waar de klacht over gaat dus dat heeft geen enkele nut.

Die klacht was omdat ik een vraag had gesteld over de verrekening van het geld van de kachel. Wij hebben blokverwarming en ik gebruik mijn kachel niet en krijg dus geld terug. Het kwam er op neer dat ik niet moet zeuren en dat ze het recht hebben dat geld tot juni van het volgende jaar vast te houden. Ik had een vraag gesteld, niets geëist, nergens mee gedreigd. Maar een vraag stellen is erg genoeg. Niet doen bij Nijestee, vinden ze niet leuk.

Ik zat net te schrijven toen de telefoon ging. Ik nam op en het was WIJ Groningen. Op 11 februari kreeg ik mail van Nijestee en de zorgen zijn blijkbaar zo groot dat WIJ Groningen mij 8 dagen daarna toch maar eens besluit te bellen. Ik probeerde rustig te blijven maar dat is niet gelukt. Ik was woest. Het telefoontje kan in mijn ogen maar één doel hebben. Of ik gekort wordt op de uitkering weet ik niet maar wat wel de reden voor het telefoontje is laat zich raden. Het heeft het gewenste effect want ik zit weer mijn gal te spugen op de gemeente en geen leuk stukje te schrijven. Geen stukje waar ik plezier aan beleef. De vrouw die belde beweerde mijn voormalig klantmanager niet te kennen maar dat er bij WIJ Groningen klantmanagers van de sociale dienst werken zegt natuurlijk genoeg.

“WIJ Groningen is er voor alle inwoners van de gemeente Groningen” is de eerste zin op de website. Ach ja, op de website van de cliëntenraad lezen we:” De Cliëntenraad Groningen komt op voor alle (ruim) 10.000 inwoners van de gemeente Groningen die te maken hebben met de Participatiewet.” Na mijn poging om in de cliëntenraad te komen kwam ik er achter dat in de sollicitatiecommissie een partijgenoot van de wethouder zit. De man liep voor de laatste verkiezingen de partij te promoten in partijkleding waarvan ze schaamteloos foto’s plaatsten op Facebook en Twitter. Daarnaast zat er een jurist in die €85,- per uur vraagt van cliënten in de bijstand. Mijn verzoek om die tekst van de website van de cliëntenraad te halen kreeg ik uiteraard geen antwoord op.

Hoe vaak ik al heb besloten om niet meer te schrijven over de gemeente weet niet. Vaak in elk geval. Helaas blijkt telkens weer dat de gemeente of zoals nu een woningcoöperatie waar ze mee samenwerken de macht heeft om mijn gedachte weer bij de haat te brengen. Het zorgt er weer voor dat ik de hele avond naar de kloten ben, niet lees of schrijf en als ik schrijf gaat het wederom over de pogingen van de gemeente om mij duidelijk te maken dat ik minderwaardig ben. Toen de buurman ‘s nachts met een mes dreigde zichzelf iets aan te doen stonden ze diezelfde nacht voor zijn deur. Als ze zich zorgen maken om mij bellen ze acht dagen later. Ik zal niet beweren dat de vrouw teleurgesteld klonk toen bleek dat ik nog leef.

Natuurlijk maken ze zich geen zorgen. Wat de gemeente allemaal heeft gedaan om mij duidelijk te maken dat ik het leven niet waard ben kunt u in veel van mijn oudere stukken teruglezen. Ik heb geen zin om het nog een keer op te schrijven. Ik heb geen zin om er aan te denken. Helaas zijn er altijd mensen binnen de gemeente die precies weten hoe ze mijn hoofd die kant op moeten krijgen. Ik zal vrijdag naar de afspraak met PsyQ gaan maar het telefoontje van gistermiddag maakt duidelijk dat de gemeente hard zijn best doet om te voorkomen dat het met mij ooit goed gaat komen. Ondanks dat meerdere medewerkers van de gemeente mij juist complimenteren met hoe goed ik bezig ben. Dat ze mij met dit stuk complimenteren verwacht ik niet. Ik had ook liever iets anders geschreven.

Alexsander Hesse 2019


Wat er voor zorgt dat het steeds slechter gaat:
Geen festival, ziek! Thuisblijven vanwege de haat.
Links of rechts. Samen tegen uitkeringsgerechtigden.
Wil jij je eigen inkomen verdienen? Propaganda om duidelijk te maken dat bijstand een keuze is.


Inhoud.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.