Vanmorgen om 11 uur moest ik mij melden. In een door de dames zelf als verhoorkamer van de sociale dienst bestempelde kamer vond het gesprek plaats. Ze begonnen met het standaard grapje die medewerkers van de sociale dienst in Groningen niet achterwege kunnen laten:” Fijn dat u wilde komen.” Ik leg uit dat ik geen keuze heb, ik ben immers bijstandsgerechtigde en heb dus te komen als de baas roept. Volgens de dames is het niet zo dat het gesprek gevolgen voor mijn uitkering kan hebben. Ik vertel dat in de brief over ‘kansen in kaart’ heel duidelijk is vermeld dat het gesprek geen gevolgden heeft voor de uitkering, in de brief voor de afspraak van vandaag staat dat niet, ik ga er dus vanuit dat het verplicht is. Ze berijpen dat en geven nogmaals aan dat het gesprek geen gevolgen heeft.

Al snel blijkt dat de dames geen idee hebben met wie ze spreken, ze hebben mijn dossier niet bekeken, hebben mijn columns niet gelezen. Ze willen met mij in gesprek omdat ik reageer op social media. Zelfs mijn reacties daar hebben ze niet gelezen. Ze hebben zelf niets met social media. Toen ze mij op kwam halen herkende ze mij aan een foto maar de opmerking dat mijn haar nu langer is doet mij vermoeden dat het niet gaat om een recente foto. Mijn haar wordt juist minder.

Ik vertel over de trucjes die de gemeente gebruikt om mij in de bijstand te houden, dat ik al 3 jaar niet mag werken, dat Mattias Gijsbertsen ons al proefdieren in de bijstand vast wil houden. Over de €50,- per maand boete, over het vakantiegeld dat ik niet krijg. Dat GroenLinks in Groningen het beleid aan het uitvoeren is dat de VVD landelijk wil invoeren. 5% minder bijstand en geen vakantiegeld. Ik vertel hoe een beveiliger mij benaderde toen ik lang geleden een inkomstenformulier inleverde, hoe ik zag dat hij samen met een baliemedewerker mijn inkomstenformulier stond te bestuderen. Ik vertel dat ik al jaren niet mag weten wie mijn klantmanager is, ik vertel over de jurist van de gemeente die mij bevestigde dat Groningen brieven stuurt naar bedrijven om mensen die uit de bijstand proberen te komen terug in de bijstand te krijgen. Ik vertel dat ik als straf omdat ik gewerkt had 2 1/2 maand geen inkomsten heb gehad. Ik verteld dat ik in december 2014 met €25,- rond moest komen omdat mijn WW was afgelopen en de gemeente Groningen deed alsof ze dat niet wisten terwijl ik netjes de papieren had ingeleverd. Ik vertel dat Deborah van Duin in opdracht van Mattias Gijsbertsen een stuk over mij heeft geschreven in het veranderlab op Facebook. Ik vertel dat Deborah van Duin mij nog altijd niet mag vertellen waarom die €50,- en mijn vakantiegeld van mij gestolen worden. Ik vertel dat ik mijn klantdossier in wil zien omdat van mijn laatste klantmanager bekend is dat ze er zomaar dingen inzet die niet kloppen. Ik vertel dat ik in december 2015 te horen kreeg dat degene die verantwoordelijk is voor de €50,- boete en het niet krijgen van mijn vakantiegeld een week later contact opneemt. Ik vraag of die week al om is.

De dames reageren begripvol, zeggen dat het moeilijk is maar daar heb ik dus helemaal niets aan. Ze denken niet dat de wethouder zich bezig houdt met een individuele uitkering. Ik zeg dat er vast veel meer zijn die op deze manier kapot gemaakt worden maar dat die er niet voor uit durven komen omdat die nog wel contact hebben met familie en vrienden. Ze vragen of ik wel eens een klacht heb ingediend, ik vertel dat klagen geen nut heeft:” Wij herkennen ons er niet in.” als antwoord op een klacht over het weigeren om bewijs mee te geven heb ik niets aan. Een gesprek naar aanleiding van een klacht en vervolgens een valse belofte dat er volgende week contact opgenomen wordt heb ik niets aan. Volgens de dames worden er ook wel klachten goed afgehandeld. Mijn klachten waren dat in elk geval niet. Ze geven wel aan dat het anders moet en dat ze er naar gaan kijken. Uiteraard word de landelijke wetgeving er nog even bijgehaald. Ik zeg tegen de dames dat ze zich daar in Groningen niet aan houden, daar heb ik Jetta Klijnsma, de staatssecretaris, immers persoonlijk op aangesproken. In Groningen stopt volgens één van de dames de bijstand als je 2 maanden een inkomen hebt, dat mag pas na een half jaar volgens Klijnsma. Bovendien stopt in Groningen de bijstand als je twee weken geen werk meer hebt, het maakt niet uit hoe lang je gewerkt hebt. Één van de dames denkt dat ik mijn klantdossier online zou kunnen inkijken, de andere ontkent dat.

De dames zeggen mij toe dat ze gaan kijken naar de €50,- per maand en het vakantiegeld. Ook heb ik nu een aanvraag gedaan voor het inzien van mijn klantdossier. Hiervan krijg ik schriftelijk een bevestiging. Dat ik eerst een aanvraag moet doen om mijn klantdossier in te mogen zien en dan moet wachten op een schriftelijke bevestiging doet mij vermoeden dat er eerst het één en ander aangepast gaat worden. Ik heb geen enkel vertrouwen in de gemeente Groningen en dat is na dit gesprek niet veranderd. Ik kan wederom afwachten wat er gaat gebeuren. Ze zeggen dat ze contact op nemen maar hoe vaak hebben ze mij dat niet eerder toegezegd en zich daar niet aan gehouden. Natuurlijk zijn dit weer anderen maar het blijven medewerkers van de gemeente Groningen. De gemeente die mij al 3 jaar vasthoud in de bijstand, die werken strafbaar heeft gemaakt. De gemeente die mensen met een bijstandsuitkering hun vrijheid niet terug geeft. Ik ben slaaf. Ik heb het meerdere keren gezegd in het gesprek. Het is geen enkele keer ontkent.

Ik ben allang blij dat ik niet nog meer gekort ben, dat ik niet met nog minder rond moet komen. Ik ben allang blij dat ik niet voor de zoveelste keer de dwangarbeid in moet. Ik heb bij de dames aangegeven dat ik dat niet weer ga doen. Volgens de dames is het lastig op de arbeidsmarkt. Ik heb ze uitgelegd dat de oorzaak daarvan is dat werk niet meer betaald wordt. Betaalde krachten worden steeds meer vervangen door mensen die gratis onder bedreiging het werk over moeten nemen. Om dit te stoppen zullen we hier samen tegen op moeten staan. Maak er melding van bij de FNV, dan kunnen ze er naar kijken. Wat de bond niet weet, kan de bond niets aan doen.
stopwerkenzonderloon@fnv.nl
fnvug
Samen staan we sterk.

Alexsander Hesse 2017


Wat ik geschreven heb over de sociale dienst:
Werkontmoedigingsbeleid. Wat ze doen om te voorkomen dat je betaald gaat werken.
Het Groninger klantmanager spel. Wie je klantmanager is mag je niet weten.
Niet zoeken, wel vinden. Werk moet je weigeren.


Inhoud.